רשתות הגנה – כביש 1

הגנת מדרונות באמצעות רשתות למניעת דרדרת (Double twisted wire mesh)  ורשתות סופגות אנרגיה(Rock fall protection barrier)  כביש 1 קטע שורש חמד.

 

כללי

במסגרת העבודות להרחבת כביש 1, בקטע שבין מחלף שורש למחלף חמד, המבוצעות על ידי הקבלן הראשי "גילי ויואל עזריה בע"מ" בצעה חברת פמקו הנדסה בע"מ עבודות להגנת מדרונות, ועבודות להתקנת רשתות סופגות אנרגיה.

העבודות לרחבת הכביש מתאפיינות בהמצאות שני סוגים של מדרונות המחייבים יישום של פתרונות הגנה שונים.

  • מדרונות בחציבה המבוצעים מלמעלה כלפי מטה. בהם יושמו רשתות דרדרת מגולוונות ומעוגנות באמצעות ברגים וכבלים.
  • מדרונות, מצפון ומדרום לכביש 1, המתאפיינים בצמחיה טבעית ייחודית, ונביעות מים שמסיבות של שימור ערכי טבע נאסר לבצע בהם עבודות חצוב בכלל זה הסרת אבנים רופפות. החשש מפני הדרדרות אבנים ממדרונות אלה העלולות לפגוע בתנועה על הכביש חייבה יישום פתרון הגנה בתחתית המדרון ללא פגיעה או עיגון אל המדרון עצמו. השיטה שנבחרה הינן רשתות סופגות אנרגיה (Rock fall Barrier), מתוצרת חברת Trumer Schutzbauten GmbH וחברת RUD BARRIERTECH GmbH.
-	Technical details of rockfall protection netting -	Basic construction details
-	Technical details of rockfall protection netting

תיאור אמצעי ההגנה

  • רשתות למניעת דרדרת:

נעשה שימוש ברשתות להגנה מפני דרדרת של חברת Avaroc הצרפתית. הרשת בנויה מחוטי פלדה מצופים בתערובת אבץ ואלומיניום נגד קורוזיה מסוג Galfan הרשתות נבדקו בהתאם לדרישות התקן האירופי NF EN 10223-3. גודל ה"עין" 80*100 מ"מ עובי החוט בשזירה כפולה 3 מ"מ

-	Basic cross-section

 

  • רשתות סופגות אנרגיה:

נעשה שימוש ברשתות לספיגת אנרגיה מסוג TSC-100-oA לספיגת אנרגיה בשיעור של עד 100kJ , רשת לספיגת אנרגיה מסוג TS-300-oA לספיגת אנרגיה בשיעור של עד 300kJ כל הרשתות מתוצרת חברת Trumer Schutzbauten GmbH. הרשתות עומדות בתקנים האירופיים המחמירים ביותר:

ONR 24810 (Austrian standard for technical rock fall protection measures).

ETAG 27 (European technical approval guideline of falling rock protection kits).

הותקנו רשתות בגבהים של 2,3, ו4 מטר על פי התכנון. המערכת שהותקנה הינה מערכת גמישה ללא עיגון כל שהוא אל המדרון. רכיבי המערכת  כוללים  רשת מטיפוס (Omega) בעלת כושר התארכות של עד כ-4 מטר, הפרוסה בין עמודים זיזייים המעוגנים ליסודות בטון. המומנטים והכוחות האופקיים מתקבלים באמצעות ברגי Gewi קדוחים ומדוייסים.  בכל מקטע רשת יש אלמנט סופג אנרגיה בצורת קפיץ מתכת מסיבי הנכנס לפעולה לאחר מיצוי כושר הספיגה של הרשת עצמה

תכנון

  • רשתות להגנה מפני דרדרת (Double twisted wire mesh):

התכנון התבסס על מפרט שהוצא על ידי  יועץ הקרקע אינג' אילן בירנבאום. עיקרו הגבלת גובה הברמות ל-9 מטר, עיגון עליון על ידי ברגי Gewi במרחקים של 4 מטר, עיגון תחתון ומערכת כבלים מוצלבים. עבודת התקנת הרשתות התבצעה עם התקדמות החציבה מלמעלה כלפי מטה. במהלך הביצוע’ עם השלמת חציבה של כל ברמה בוצע סיור בהשתתפות הגיאולוג משה ירקוני ובמקומות קריטיים בהם אותרו העתקים מקומיים או סלע סדוק במיוחד נקדחו ברגי עיגון נוספים לעומק של עד 5 מ' ועובתה הרשת.

 

  • רשתות סופגות אנרגיה:
  • התקבלו אילוצי הגיאומטריה הנובעים מחתך הכביש שיכתיבו את מיקום הגדר יחסית לבוהן המדרון תוך השארת מרווח בטיחות ממעקה הבטיחות המאפשר את התארכות הרשת.
  • בוצע סיור שטח בהשתתפות הגיאולוג משה ירקוני וגיאולוג מטעם יצרנית הרשתות כדי לקבוע את גודל הבולדרים העלולים להתנתק מהמדרון ולהתדרדר לכביש 1. אפיון גודל הסלע מהווה את הנתון המשמעותי ביותר בעת הרצת ההדמיות של התנתקות הסלעים וגלישתם אל עבר הרשת.
  • התקבלו פרמטרי הסלע מיועץ הביסוס אינג' אילן בירנבאום.
  • אותרו החתכים המסוכנים עליהם בוצעה ההדמיה. החתכים השונים התקבלו כתוצר מובנה של סריקת לייזר של המידרונות שבוצעה על ידי חברת MABAT 3D.

בוצעה הדמיה של חתכי מדרון שונים תוך שימוש בתוכנת המחשב GeoRock2D שפותחה על ידי GeoStru  לצורך ביצוע סימולציות על פי מודל CRSP (Colorado Rockfall Simulation Program). ההדמיה כללה הרצת מצבי קיצון של התנתקות גוש בודד במידות של 0.75m3 או 3 גושים במידות של (0.45*0.45*0.45) כל אחד. שתי ההדמיות מאפשרות בחינה בתנאי אנרגיה קינטית שונה וכן גובה ניתור משתנה שמכתיב את גובה הרשת.

-	Cross-section – energy absorber netting

שלבי ביצוע:

  • סימון ציר הגדר על ידי מודד. סימון מרכזי היסודות.
  • קידוח של ברגי העיגון תוך שימוש בשבלונת קידוח שתמזער את הסטייה למינימום אפשרי. בכל יסוד 3 ברגי עיגון לעומקים של עד 5 מטר. בגלל קרבת הברגים לא ניתן לקדוח את כל ברגי היסוד בשלב אחד. יש לקדוח שני ברגים נגדיים לדייס ולהשלים את קידוח הבורג השלישי.
  • דיוס מתחתית הקדח כלפי מעלה. לצורך שמירה על מיקום המוטות הוכנה שבלונת דיוס ייעודית המקבעת את מיקום הברגים בזמן הדיוס.
  • השלמת קידוח ודיוס בורג שלישי בכל יסוד.
  • חפירה לצורך ביצוע יסוד בטון.
  • יציקת יסוד בטון.
  • קידוח ברגים אלכסוניים לייצוב מקטעי הרשת ולחיבור רכיבים סופגי האנרגיה.
  • הרכבת עמודי הרשת על גבי היסודות ונעילת פלטת הבסיס באמצעות אומים.
  • הרכבת הרשת, מתיחת כבלים עליונים ותחתונים, וכן כבלי ביניים ברשתות גבוהות. מתיחת הכבלים באמצעות Tirfor חיבור רכיבים סופגי אנרגיה.
  • השלמת רשת דרדרת המכסה את המערכת מצד המדרון למניעת מעבר של גושי אבן קטנים.

תחומי עיסוק